Pro učitele

KUK na mediálku – Jak na mediální vzdělávání pro pedagogy 

Mediální vzdělávání je dnes stejně důležité jako čtení a psaní. Proto jsme pro vás v rámci implementace dlouhodobého záměru Ústeckého kraje připravili vzdělávací projekt, ve kterém vám představíme mediální vzdělávání v kontextu aktuálních trendů. Ukážeme si, jak pracovat s informacemi, jak se orientovat ve složité digitální krajině současného internetu a rozpoznat dezinformace a mnoho dalšího. Kurz je určen středoškolským pedagogům, kteří chtějí získat praktické nástroje pro výuku mediální gramotnosti. 

Kurz je veden našimi lektory, kteří mají bohaté zkušenosti v oblasti mediálního vzdělávání i výuky v praxi. Máme za sebou účast na českých i mezinárodních konferencích zaměřených na problematiku dezinformací a jsme aktivními členy pracovních skupin zaměřených na mediální vzdělávání a digitální kompetence pod hlavičkou nadace OSF. 

Kurz je rozdělen do tří úrovní, které se liší rozsahem. 

 

První úroveň (8 h) 

  • účastník je uveden do tématu mediální gramotnosti a proškolen v základních oblastech, které se na téma vážou (Informační gramotnost, AI, práce se zdroji, dezinformace atd.) 
  • tato úroveň umožňuje asistovat lektorovi vyšší úrovně během lekce nebo workshopu 
  • seznámení a orientace ve zdrojích, které s MG souvisejí  
  • účastník by měl být schopen doporučit relevantní zdroje nebo osoby k tématu MG 

Druhá úroveň (16 h) 

  • teoretické seznámení s problematikou MG 
  • seznámení s již existujícím katalogem lekcí (Wikipedie, Sociální sítě atd.) 
  • uvedení do práce s edukačními a metodickými nástroji, které se používají ve výuce (E-U-R, myšlenkové mapy, aktivizační techniky atd.) 
  • zasazení MG do aktuálního rámce vzdělávacího systému (seznámení s koncepcí RVP atd.) 
  • účastník by měl být schopen doporučit relevantní zdroje nebo osoby k tématu MG 
  • lektor je schopen vést lekce na klíč, podkladem je mu existující katalog lekcí, ze kterého může čerpat 
  • podmínkou dosažení této úrovně je lektorování modelové hodiny, po kterém bude následovat zpětná evaluace  

 

Třetí úroveň (32 h) 

  • komplexní seznámení s problematikou mediální gramotnosti a jejich klíčových témat 
  • lektor na této úrovni je kvalifikovaný školit nejen lekce, ale i samotné lektory 2 úrovně 
  • obeznámení s edukačními a metodickými nástroji, které se používají ve výuce (E-U-R, myšlenkové mapy, aktivizační techniky atd.) 
  • poskytování podpory lektorům na nižších úrovních, případně komukoliv z řad vzdělávacích institucí, kdo hledá nějakou oporu v tématu MG 
  • zasazení MG do aktuálního rámce vzdělávacího systému (seznámení s koncepcí RVP atd.) 
  • tvorba kompletních lekcí, které jsou napsané v takové podobě, aby je mohl kdokoliv z lektorů druhé úrovně na základě podpůrných materiálů kvalitně odučit 
  • několikrát do roka se podílí na skupinové edukaci lektorů na společných setkáních (min 2x za rok)  
  • podmínkou dosažení této úrovně je lektorování modelové hodiny, po kterém bude následovat zpětná evaluace a sestavení vzorové hodiny MG na základě vlastního námětu 
  • lektor mediální gramotnosti – 10 DPP 

 

Tematické setkávání pedagogických pracovníků 

V rámci projektu budou také minimálně dvakrát ročně probíhat setkání s cílovou skupinou pedagogů středních škol s akcentem na propojování a sdílení praxe s ostatními pedagogy. V rámci těchto setkání budeme sdílet aktuální poznatky z mediálního vzdělávání, a především jeho praktické implementace tak, aby to bylo pro účastníky přínosné vzhledem k praxi.  

 

Projektové dny 

Součástí projektu je také nabídka projektových dnů pro školy, věnovaných tématu mediálního vzdělávání. Projektové dny jsou zaměřeny na rozvíjení mediální a informační gramotnosti studentů pomocí kombinované formy přednášek a workshopů, které se zaměřují na aktuální internetové fenomény, jako jsou sociální sítě nebo umělá inteligence.  

 

Dekonstrukce sociálních sítí a jejich fungování (45 – 60 min dle volby) 

Přednáška “Dekonstrukce sociálních sítí a jejich fungování” chce ukázat specifický pohled na sociální sítě pomocí metody dekonstrukce. Východiskem přednášky je problematizace prostředí sociálních sítí. Prostředí sociálních sítí může pro mladé uživatele, kteří se v něm pohybují každý den, působit přirozeně a domácky. Skrze jeho dekonstrukci se snažíme ukázat, jak toto prostředí vzniká, jakou roli při jeho utváření hrají algoritmy a jaké jsou vlastně cíle sociálních sítí a společností, které za nimi stojí. V poslední části přednášky pak otvíráme otázku vlivu sociálních sítí na naše emoce a prožívání a chceme načrtnout koncept vědomého používání sociálních sítí. 

Wikipedie jako nástroj mediálního vzdělávání (60 – 180 min dle volby) 

Cílem workshopu “Wikipedie jako nástroj mediálního vzdělávání” je seznámit studenty s Portálem mediální gramotnosti Wikipedie. Studenti se praktickou formou seznámí s procesem editace hesla na Wikipedii a formou skupinové aktivity si procvičí práci se zdroji na internetu; analyzování informací a rozvíjení interpretačních dovedností studentů. 

 

Umělá inteligence a Chat GPT (60 – 120 min dle volby) 

Hybridní přednáška s workshopem seznámí studenty s principy fungování umělé inteligence a Chatu GPT. Po teoretickém úvodu budou studenti formou aktivit poznávat specifika komunikace s AI a také používání umělé inteligence a práce, respektive ověřování faktů. V další části workshopů si studenti praktickou formou vyzkouší, jak lze umělou inteligenci využít jako pomocníka při samostudiu nebo přípravě do školy.   

Pro další informace nás kontaktujte na: medialka@knihovnauk.cz